Living like a Kiwi - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Bojan Breljakovic - WaarBenJij.nu Living like a Kiwi - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Bojan Breljakovic - WaarBenJij.nu

Living like a Kiwi

Blijf op de hoogte en volg Bojan

30 September 2012 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Kia Ora!

Er zijn al heel wat dagen voorbij, wat betekent dat ongeveer 20% van mn reis er alweer op zit. Mn Nederlands is waarschijnlijk tegen deze tijd al niet meer te volgen, waarvoor
iek wil egt zeggen sorry, veel moelijk onthouden.

Om compleet in te burgeren heb ik een Nieuw Zeelandse Sim-kaart gescoord en is er een bankrekening voor me geopend. Nu kan ik alles in kiwi's betalen. Voor het reizen en mn loon is het wel handig, dus ik doet het heus niet alleen maar om tof te zijn.

De 'studentenflat' is ietsjes anders uitgepakt. Aangezien de Uni 6 lichtjaren van het centrum zit is dat niet zo'n succes. Ik tuk met 4 mensen een kat en een konijn in een huis, wat best wel awesome is, ondanks het feit dat het een beetje alternatieve mensen zijn. Open minded wel en dat is een verademing als je uit het toch ietwat conservatieve Boskoop komt.

Anyway, de eerste 2 werkweken zitten erop. Het belangrijkste is dat ik hele fijne collega's heb; de kinderen mogen er ook best wezen. Ik heb wel een wat jonger groepje gekregen dan verwacht, dus momenteel zit ik de tafels van 6 (lees: ZEEEES) tot en met 9 uit te leggen. Gelukkig moet het allemaal in het Engels , dus het blijft ook spannend voor mij.
Op dag 1 hebben ze me het hemd van het lijf gevraagd, maar de moeilijkste vraag was of ik weet wat een aardbei is. Er zitten een paar terroristjes tussen (aan alle xenofoben: ik bedoel potentiële pestkoppen.) Ze durven me alleen nog niet te pushen vooralsnog. Misschien omdat ik de enige man ben (ik zei toch dat Nieuw Zeeland een paradijs is.)

Nadat Nieuw-Zeeland vorige keer met 1-0 voorkwam op basis van vriendelijkheid is het deze keer Nederland met de gelijkmaker. Deze mensen hebben nog nooit gehoord van Centrale Verwarming. Terwijl het buiten pas net lente is, met een graadje of 16, is het binnen ongeveer 0 Kelvin. (aan mijn alpha-vriendjes: dat is best wel koud.) Het topic van volgende keer heb ik nog niet echt bepaald, maar als ik op pad ga, dan weet ik niet of Nederland op voorsprong kan komen.
Sowieso hebben Nieuw-Zeelanders een ander begrip van temperatuur. Terwijl ik met mn trui en winterjas de dag doorkom zie ik constant rokjes, korte broeken en slippers voorbij komen.

Sorry voor de lange verhaaltjes overigens, maar de eerste weken heb je altijd het meeste te vertellen. Ik ga ervan uit dat je vanaf volgende week zonder thee en koekjes achter de pc kan gaan zitten.

Palmerston North is trouwens best oke, met een ghetto hier en daar. De bergen in de omgeving lijken op die in Bosnië, het landschap in Palmie zelf is net Valkenburg (Limburg.) De straatindeling is gebaseerd op blocks, net alsof ik New York loop, minus de skyscrapers. Voor de rest zijn het veel studenten die voornamelijk op de campus verborgen zitten gedurende de week. Ik moet nog ontdekken of je een beetje met ze kan pilsen, maar een bezoek aan het biermuseum (TUI) staat wel op de planning.

Donderdagavond even de 'stad' in geweest, om een concertje te bezoeken met de 'flatmates,' dat was wel lachen. De oudjes kunnen hier in ieder geval goed tanken, 65+ dronken in groten getale.

Dit weekend doen we het even wat rustiger aan, want vanaf maandag is het hier 2 weken lang schoolvakantie. Dagen van 8 tot 6 worden dat, maar zonder huiswerk dus de kids zullen het wel geweldig vinden. Dus alleen een Kia Ora Bojan (ja, ter ere van ondergetekende!) lunch gehad op de campus met een meeting van AIESEC Manawatu erna, altijd lachen!

(Rustig aan, dat dacht ik tenminste. Vandaag resulteerde een kapotte lamp in wat schade en een uurtje geleden is de huiskat is aangevallen door een hond, helaas met fatale afloop. Ze lag even daarvoor nog zo lekker te spinnen op mn bed. Er hangt een ijzige stilte in huis die morgen ongetwijfeld wordt verbroken door de kinderen.)

Volgende week ga ik misschien hiken, mits ik het nog aankan na 42 uur lang kinderen entertainen...

Tot skypens/facebookens/mailens!

Jullie globetrotter ter plaatse,
Brelfiets

  • 30 September 2012 - 14:05

    Fleur:

    Heeee Bojan!
    Ik vind het echt leuk om je verhalen te lezen, maar soms snap ik geen hol van wat je allemaal zegt, haha. Maar tot nu toe heb je het wel naar je zin begrijp ik, dus dat is het belangrijkste! Heb je ook al foto's van je school? en de kids? Nou veel plezier nog! (ik ben jaloers)
    Groetjeeeees Fleur

  • 30 September 2012 - 19:43

    Barry-Frits Tokkie:

    Hallo? Ga je ook nog naar Renesse en Middelburg? En hebben ze ook stromend water daar?

    Ik ben ooit eens in Duinrell geweest.

    DOei!

    Barry-Frits Tokkie

  • 03 Oktober 2012 - 12:31

    Ruud Van De Viswinkel:

    Goed bezig, Bojan. Wanneer kom je mijn snor weer kammen?
    Groetjes van Ruud en Lillian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Palmerston North

Bojan

Buup, iedereen kent me wel denk ik zo.

Actief sinds 04 Sept. 2012
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 16085

Voorgaande reizen:

17 September 2015 - 27 September 2015

Kom je daar wel binnen?

13 September 2012 - 14 December 2012

Op naar Nieuw Zeeland

Landen bezocht: